In 2027 is volgens het bureau Goudappel en Coffeng de maximale capaciteit bereikt voor autoverkeer. In dit rapport is geen rekening gehouden met nieuwbouw in de wijk, en ook niet met het project Guisveld. Hoe zit dat? Gaan we niet over de maximale capaciteit heen door de plannen op te splitsen en niet als een geheel aan te pakken?
Het project aanpak Guisweg is bij de totstandkoming van het definitief ontwerp Wildeman/Glazenmaker al meegenomen ter beoordeling. Het effect is lichte verkeerstoename van verkeer over de busbrug. Door de afsluiting van de spoorwegovergang bij de Guisweg, zien wij dat het verkeer zich anders verdeeld door de wijk. Dit leidt tot een toename van verkeer op De Wildeman en voor een afname op De Glazenmaker. De rapportage van Sweco uit 2020 is te vinden op https://busbrugdebinding.zaanstad.nl/documenten . In de verkeersprognoses is ook rekening gehouden met de toekomstige groei van de wijk, centrumplan Westerkoog.
Het project Guisweg zat in 2020 nog in studiefase. Recent zijn het noordelijk -en zuidelijke alternatief voor dit project gepresenteerd. Er wordt hiervoor momenteel nog milieu -en verkeerskundig onderzoek gedaan. Het definitieve effect is dus nog niet bekend. De verwachting is dat het effect voor Westerkoog niet veel veranderd omdat er geen grote wijzingen zijn gekomen ten opzichte van de eerdere alternatieven. Mochten de Wildeman/Glazenmaker in de toekomst aan hun maximale capaciteit komen dan zullen er andere maatregelen getroffen moeten worden. Een mogelijkheid is een 2e ontsluiting Westerwatering zoals omschreven in het Zaans mobiliteitsplan.
Het onderzoek van de gemeente uit 2017 ging uit van een ander snelheidsregiem op de Wildeman/Glazenmaker en een ander wegprofiel in het ontwerp. Dit onderzoek is daarom niet meer representatief en is verwijderd van de website.
Meer informatie hierover is te vinden op de website https://busbrugdebinding.zaanstad.nl. Daar vindt u een uitgebreide Q&A.